Saturday, 26 June 2021

Allah tahu kita penat, teruskan berjuang ya !


Arman Adwa nak tanya ni? 

Tengah sedih ke tu? Susah hati? Stress? 

Nak menangis ke..nangis lah. Kak Radin faham sangat. Nangis sepuas  hati tapi lepas tu dah kena bangun tau !

Ada nak kongsi apa² dengan Kak Radin? Kalau rasa tak selesa boleh je kongsi dengan orang yang kita percaya. Jangan simpan dalam hati tau, kongsi lah mana tahu boleh bantu kan. 

Kalau tiada siapa yang nak dikongsi, Allah kan ada. Dia Maha Mendengar segala isi hati kita. Rintih lah pada-Nya. Luahkan segala masalah, segala isi hati kita. Boleh ke ni? Kena cuba tau. 

Kak Radin pun ada masalah sendiri. Normal kalau kadangkala kita rasa tak ok tu. Kita manusia biasa kan, tak sempurna. Sesungguhnya Allah yang Maha Sempurna. 

Hidup mesti diteruskan walau apa pun yang berlaku sebab sesungguhnya setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Kalau kita tak nampak sekarang mungkin nanti Allah SWT nak tunjuk. Allah uji sebab dia sayang kita, setiap ujian yang Allah beri sebab Allah tahu kita boleh hadapi. Dalam Surah Al-Baqarah ayat 286 ada sebut,

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"

Insyaallah Kak Radin tahu awak semua kita, kita semua kuat. Setiap orang ada perjalanan hidup masing-masing. 

Continue Reading

Thursday, 24 June 2021

Rendang Ayam Cili Padi Mak Mertua


Kak Radin ni dulu bukan seorang yang gemar makan rendang tapi sejak berkahwin, rendang ayam ni menjadi menu wajib masa hari raya. Ciri utama mesti kena pedas orang nogori katakan hee. Masa mula-mula rasa tak boleh terima, perut tak tahan. Tahun ni alhamdulillah dah masuk tahun ke-9, sendiri pula rasa tak lengkap tiada menu ni mak mertua je yang masak selalunya. Kami anak-anak AJK saja membantu persediaan haha.

Ok baiklah dah begitu, ada hati kak radin nak kongsi resepi pula kan. Kisahnya ammar arif dah 8 tahun umurnya sekarang, suka sangat rendang ayam nenek. Jadi, kena la belajar supaya resepi ni boleh diteruskan insyaallah. 

Kita simpan dalam blog ni sebagai rujukan sendiri dan buat sahabat yang memerlukan insyaallah boleh cuba tau, sedap :)

RESEPI AYAM RENDANG MAK MERTUA

Bahan- bahan:
Ayam setengah ekor
Daun kunyit potong halus
Lengkus dalam 1 inci diketuk
Santan pekat 1 kotak 
Kerisik 1-2 sudu

Bahan-bahan dikisar : 
Cili api 10-15 ikut kepedasan masing²
Ketumbar, Jintan manis, Jintan putih setengah sudu
Halia, Kunyit dalam 1 inci
Serai dua batang
Bawang putih 4 biji
Bawang merah sebiji 

Cara-cara : 
1. Isi minyak tumis bahan kisar bersama ayam. Masak sehingga ayam separuh masak.
2. Masukkan santan dan kacau rata
3. Bila dah mendidih baru masukkan kerisik.
4. Kacau hingga terbit minyak dan masukkan daun kunyit. 
5. Perasakan dengan garam dan cukup rasa.

Kalau suka kering boleh tunggu lama sikit, kak radin suka berkuah sikit boleh makan dengan nasi impit atau nasi sedapnya.

Ok lah selamat mencuba !

Continue Reading

Friday, 18 June 2021

ESP kini mudah dibawa kemana-mana bersama kita

 Wah hari ini kak radin rasa teruja sangat sebab ESP dalam versi sachet dah keluar, lepas ni kalau dah habis covid boleh kita berjalan-jalan tanpa perlu risau cara untuk bawa ESP. Tak perlu lah lagi nak usung canister tu, kalau nak bawa pun apa salahnya bangga sikit haha.

Ok lah jom kita tengok ESP dalam sachet ni ya. 

Sempena ESP dalam sachet yang baru dilancarkan ni, Shaklee ada buat promosi tau dari hingga 30 Jun ni, setiap 3 kotak belian anda akan dapat 1 kotak secara percuma. Wah memang jimat banyak ni. Jom la kita grab mereka sekarang !


Khasiat ESP yang sama, cuma kini dia lebih mudah dibawa kemana-mana, kini ESP sentiasa bersama haa gitu la kan. Pilih la nak yang mana, kalau awak memang dirumah je beli je yang canister lebih jimat. Masing-masing ada kelebihan sendiri nak grab dua-dua pun apa salahnya :D


Bila kak radin kongsi gambar ni tadi, ada yang bertanya ESP tu apa ya untuk apa?

Meh kak radin nak kongsi secara ringkas, ESP ni soya non gmo, rasa dia vanilla rasa soya asli tanpa gula memang sedap. Dia ni bantu beri tenaga, bina sel baru dalam badan sebab tu ESP boleh bantu cantikkan kulit, hilangkan parut pada wajah, untuk ibu menyusu dia boleh jadi juga sebagai milk booster. Oh ESP ni dia beri rasa kenyang juga kalau nak best boleh campur susu atau buah, jadi boleh la nak kurus juga kan. 


Nanti kak radin kongsi lagi kebaikan ESP ni ya. Oh ya sebelum tu nak kongsi harga jualan  ESP sachet ni RM98.75, harga ahli hanya RM79. Sempena promosi bulan jun ni, beli 3 percuma 1 kotak memang sangat berbaloi. Best best.

Ada apa-apa nak tanya boleh hubungi kak radin terus ya. Jangan malu jangan segan nanti sesat jalan.


Continue Reading