Saturday, 31 October 2020

Kajian Vitamin C terhadap pesakit sebagai alternatif vaksin covid-19 ditemui

Semalam menunjukkan 799 kes baru, bila agaknya covid ni akan berlalu? 😔 Kita rakyat pun dah macam-macam rasa kan, bayangkan pihak frontliner apa pula yang mereka alami kan. Bagusnya kalau ada vaksin khas yang boleh menyembuhkan pesakit-pesakit ni, boleh kita rawat mereka sekaligus. 

Kak Radin nak kongsi satu artikel yang disiarkan dalam bentuk PDF oleh pihak KKM. Ada satu kajian daripada pihak hospital, mereka menggunakan Vitamn C dalam usaha untuk mengurangkan tempoh pesakit berada di hospital. Maksudnya pesakit Covid-19 berpeluang untuk sembuh lebih cepat dengan bantuan Vitamin C !

Monday, 26 October 2020

Resepi kerang mudah dan sedap mesti cuba !

Resepi kerang mudah dan sedap

Posting kali ni kak radin nak kongsi satu resepi kerang yang sangat mudah dan paling penting sedap. Masa mengandungkan arman adwa hari tu memang kerap kak radin buat ni, suami pun suka juga. Kerang ni sumber zat besi jadi memang elok sangat untuk ibu ibu hamil yang mengalami anemia tu. Sekarang arman adwa alhamdulillah dah nak masuk 3 bulan tapi masih suka juga dengan resepi ni. Ok jom kita tengok bahan-bahan dan cara-cara nya ya. 

Mula-mula kita sediakan bahan-bahan. Bahan utama sudah semestinya kerang. Kalau tiada tak jadi lah kerabu kerang ni. 

Saturday, 24 October 2020

Hari ini Angka Tertinggi Pesakit Covid-19 Malaysia Terkini

Hari-hari kak radin doa supaya Covid-19 ni berlalu pergi dari muka bumi khususnya di Malaysia. Orang nak balik jumpa mak ayah ni. 😭 

Kita orang awam boleh lihat angka meningkat pun dah risau, sedih dan sebagainya kan, bayangkan pihak frontliner yang bertungkus lumus tanpa berehat. 

Hari ni kak radin tengok status terkini 24 October 2020, buat pertama kali masuk 4 angka! Sebanyak 1228 kes baru dimana kes tempatan 1217 dan import 11 menjadikan jumlah kes aktif sebanyak 8966.

Sabah terus mencatatkan angka tinggi iaitu sebanyak 889 kes baharu. 17 daerah berada di zon merah. Negeri Sabah disambung PKPB sehingga 9 November ini.

Keadaan Klinikal Pesakit Covid-19 Semasa Dikesan

Keadaan Klinikal Pesakit Covid-19 Semasa Dikesan

Kak Radin nak kongsi satu artikel yang baru baca ni tentang keadaan klinikal pesakit Covid-19 semasa dikesan. Pihak KKM membuat infografik daripada jumlah pesakit Covid-19 seramai 5889 orang. Kalau kita tengok 50% pesakit iaitu 1 daripada 2 pesakit Covid-19 adalah tanpa gejala langsung pada masa mereka dikesan positif ! 

Bahaya kan risau betul rasanya lagi hebat dari sebelum ni.

Daripada jumlah pesakit 5889, secara pecahannya seperti berikut :

1.1% Sakit tenat
3.5% Radang paru-paru dengan sesak nafas
13.6% Radang paru-paru tanpa sesak nafas
31.6% Bergejala tetapi tiada radang paruparu
Selebihnya 50.2% Tidak Bergejala

Gejala Covid-19 yang paling kerap dikesan adalah batuk, demam dan sakit tekak.

Apa peranan kita sebagai orang awam? 
Jom kita ikut pesanan KKM ni ye kawan-kawan.