Friday, 12 December 2014

31 Makanan yang kaya dengan Antioksida Untuk Sihat dan Tampil Lebih Muda

Apakah antioksidan? 

Jawapan paling mudah ialah antioksidan vitamin dan mineral yang didapati dalam makanan yang berfungsi untuk melawan penyakit. 

Antioksidan membantu mencegah kerosakan radikal bebas yang dikaitkan dengan kanser. Ia juga membantu melambatkan proses penuaan (anti penuaan). Selain itu juga, antioksidan membantu mengurangkan risiko penyakit jantung dan berkaitan saraf seperti Stroke, Penyakit Alzheimer's, migraine, penyakit Parkinson dan banyak lagi.

Banyak kajian menunjukkan bahawa antioksidan dapat meningkatkan imuniti terhadap demam dan selsema serta mengurangkan alergi, asthma, arthritis. Antioksidan akan mengurangkan simptom pra haid, meningkatkan daya ingatan dan tumpuan serta membantu tidur yang lebih berkualiti.

Wah da berfakta-fakta pula UAA malam ni kan..(^_^)

Point dia kan yang saya nak kongsi ni kan...nampak tak betapa pentingnya antioksidan ni...sebenarnya, kita boleh dapat sumber antioksidan ni dari makanan harian kita tapi cukup ke? Sebab sebenarnya kita memerlukan lebih dari jumlah antioksidan yang kita perolehi hanya dari diet harian.  Contohnya, perokok memerlukan 2 atau 3 kali ganda Vitamin C untuk mendapatkan paras darah berantioksidan yang sama seperti orang yang tidak merokok!

Ok takpe meh kita tengok dulu ye..check it out~~

31 Makanan yang kaya dengan Antioksida

1. Brokoli
2. Apricots

3. Raspberries

4. Cherries

5. Watermelon

6. Artichokes

7. Oranges

8. Spinach

9. Cranberries

10. Kidney Beans

11. Blackberries

12. Strawberries


13. Lentils

14. Corn

15. Grapefruit

16. Pecans

17. Peaches

18. Prunes

19. Kale

20. Bell Peppers

21. Oats

22. Apples

23. Soybeans

24. Asparagus

25. Alfalfa Sprouts

26. Brussels Sprouts

27. Carrots

28. Watercress

29. Blueberries

30. Cantaloupe

31. Tomatoes

 Credit: bembu.com

Wah ada banyak kan...jadi sila lah makan sayur dan buah-buahan ni ye tapi soalannye, ada makan tak ye? Sebab tu la kita perlukan suplemen untuk menampung apa yang tak cukup tu kan..nama pun suplemen kan, bantu tambah apa yang kurang dalam badan kita.

Dalam Shaklee kita ada VIVIX, Collagen Powder dan juga Set Antioksida (Carotamax, Vitamin E dan Vitamin C). kalau nak tahu lanjut boleh hubungi saya terus okeh :)


Ok lah..jom kita sihat dan seterusnya cantik dalam dan cantik luaran insyallah~~


No comments: