Wednesday, 12 November 2014

Pilih Sumber Omega 3 Terbaikk

Terdapat banyak minyak ikan yang berada di pasaran. Namun apa kriteria terbaik pemilihan minyak ikan yang betul? berkualiti? berkesan? 


 Di sini saya sediakan 5 kriteria pemilihan minyak ikan omega 3 yang terbaik untuk anda: 

 Kriteria 1: Jenis minyak ikan 

 Nampak macam tak penting kan jenis minyak ikan ni? samaada kapsul ke, atau sofgel atau tablet? Tapi sebenarnya ianya memainkan peranan penting dan utama. Kenapa? 

Jenis cecair/sirap 
Biasanya minyak ikan dijual dalam bentuk sirap atau cecair, sebagai contoh scotts emulsion, kebaikannya ia amat mudah diserap oleh badan, 

Namun apa keburukannya? 
Ia cepat luput apabila anda dah buka, apabila cecair tersebut sudah luput, maka ia akan menjadi berbahaya kepada badan kerana radikal bebas mula membiak di dalamnya.

Kedua, adalah mustahil untuk minum amaun yang cukup untuk keperluan badan anda. kebanyakan pengguna minyak ikan cecair kurang senang dengan bau minyak ikan yang sedikit hanyir ini walaupun setelah dicampur perasa seperti oren dsb. 

Jenis tablet 
Tablet adalah kecil dan mudah di telan, namun ianya boleh jadi sukar untuk kanak-kanak menelannya. tablet tidak sehamis atau sehanyir cecair. Tapi keburukannya ialah: tablet telah dicampur bahan perasa untuk menstabilkannya dan kemudian di masak untuk mendapatkan estrak minyaknya. 

Faktor ini mengurangkan keberkesanan dan nilai nutrisi di dalam minyak ikan tersebut. 

Soft gel 
Di antara ketiga2 jenis ini, soft gel adalah yang terbaik kerana ia mempunyai jangka hayat yang lebih lama, dan dosage yang sebenar lebih mudah dibentuk di dalam sebiji kapsul. 

Faktor lain adalah ianya kurang hamis atau hanyir dan tidak berbau, dan di campur perasa yang lebih enak. 

Kriteria 2: Ketulenan 

Minyak ikan yang terbaik adalah minyak ikan yang bersumberkan ikan laut dalam kerana di kawasan ini jauh dari pencemaran. kawasan yang selalunya menjadi tempat yang terbaik adalah di kawasan antratika atau arctic. 

Oleh kerana tempat kediaman ikan ini bebas dari pencemaran, kualiti dan ketulenan ikan tersebut juga dapat dijamin 

Kriteria 3: Kesegaran 

Banyak jenama yang memberikan perhatian lebih kepada cara pembungkusan sehinggalah penghantaran omega tersebut untuk menjaga kesegarannya. 

Disamping itu, botol yang direka khas dengan menggunakan material yang dibenarkan dapat memastikan kesegaran omega terjaga. Proses yang tidak dijaga menyebabkan pengoksidaan berlaku dan boleh membahayakan kerana ia mengandungi radikal bebas. 

Syarikat yang memastikan kesegaran produknya terjaga selalunya memnyediakan Money back Guarantee jika produknya kurang rasa atau busuk. 

Kriteria 4: Label pada minyak ikan omega 3 


Perhatikan pada label minyak ikan yang and beli. pastikan ia mengandungi sekurang-kurangnya EPA dan DHA. 

Ini adalah sebab utama pun kan untuk beli minyak ikan. kalau benda ni tak de, minyak ikan tu dah tak de apa2 nutrisi dah, macam minyak biasa pula. Kebanyakan label hanya menyebut jumlah omega 3 asid lemak di dalam supplemen mereka tetapi informasi ini tidak begitu membantu kerana anda perlu tahu jumlah EPA dan DHA di dalam supplemen tersebut 

Suplemen minyak ikan sepatutnya menunjukkn maklumat mengenai EPA dan DHA berasingan. Jumlah kedua-duanya perlulah diantara 1000 hingga 1500mg. Namun tidak boleh melebihi 2000mg asid lemak omega 3, kecuali dinasihatkan oleh doktor. 


Kriteria 5: Label pada minyak ikan 

Suplemen minyak ikan omega 3 perlu mengandungi vitamin E. 

Vitamin E membantu melindungi minyak ikan semasa proses pengoksidaan dan penyimpanan. ianya juga penting kerana pengambilan omega yang kerap boleh menurunkan paras vitamin E di dalam badan seseorang.

Omega Guard dari Shaklee


Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak omega 3 daripada ikan laut dalam. DHA dan EPA perlu diperoleh melalui pemakanan dan berkesan dalam mengurangkan keradangan serta menyokong fungsi sistem saraf dan mata.

Shaklee OmegaGuard™ ialah suplemen pemakanan yang mengandungi minyak ikan. Satu sajian OmegaGuard™ membekalkan 1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Baca lagi tentang OMEGA GUARD-----> KLIK SINI

Pilih la yang terbaik :)

Kebetulan bulan ni ratu bulan ni OMEGA..rembat lah..apa lagi kan..

Nak tahu lebih lanjut? Hubungi saya ye....


No comments: