Sunday, 17 August 2014

Kisah Katak Yang Selesa

Pernah dengar x kisah si katak yg mati kena rebus. . 


Klau lum..meh nk citer... 

Katak.. klau kita didihkn air dan letak katak dlm air yg mendidih pasti katak tu terus melompat..so tak dpt masak katak dgn air yg didihkn dulu... 
So cuba tukar cara. 
Katak diletakkn dlm periuk air sejuk....
waaaa..katak kata selesanya air sejuk... sambil lipat kaki keatas.... nyehh nyehh...
Ok kitapun hidup kn api... Sikit2 air sudah semakin terasa panas.... 
Si katak kata...ohh air panas skit jer .. okey lagi..rilekss lahh brader.....  
menggerakkn tubuh utk myesuaikan diri dgn suhu yg semakin panas... 

Air makin panas..dan katak pun terus mengejas supaya tahan dgn panas....  
Dalam tak sedar.. Katak tu sudah dimasak dgn air yg panas yg capai takat didih.. matilh si katak itu akibat terlalu bijak mengejaskn diri mgikut kesesuaian panas tu sehingga tidak sedar diri direbus.. Kasihankan.... 

Tulah citer si katak yg juga byk nyedarkn saya.. 

Moral of the story dari kisah ni..
Kita ni...bila dikritik cepat sangat melompat/melatah (macam katak tu, msuk dlm air panas trus je melompat keluar) 
Kita rasa kita dah selesa..kononnye kita suka dengan cara kita dan keadaan sekeliling.padahal tengah diBAKAR secara perlahan!
bila diberi sedikit ujian, kita msih berasa selesa dgn cuba ejas keadaan tu ikut kesesuaian tanpa cuba untuk mengatasinya. 
Makin lama masalah menjadi semakin besar sedangkan kita masih lg leka dan akhirnya ianya memakan diri tanpa kita sedar. 

Allah..minta jauh la kan..
sama-sama kita berusaha untuk menjadi lebih baik ye..:)
 
♥ moralnya - kita jgn cepat melatah, cuba atasi ujian/masalah tanpa mngambil mudah ujian trsebut

Peace ,
~Aisyah~
Ummi Ammar Arif
 

No comments: