Monday, 7 July 2014

5 makanan yang bantu banyakkan susu ibu

Mommies..mesti tengah tercari-cari apa yang dapat membantu penyusuan kan...meh kita tengok sikit apa makanan yang bantu kita...

Daun Alfalfa 
Tak salah kalau nak cuba daun alfalfa ni..baru original orang kata..daun ni tak de kat Malaysia rasanya.Kalau ada pun di pasaraya dijual dalam bentuk Alfalfa sprout. 
Dalam set penyusuan Shaklee ada tablet Alfalfa, 
lebih senang untuk ditelan atau dikunyah.------> KLIK SINI 

Halba/fenugreek 
Halba nih biasanya digunakan dalam masakan. Agak popular juga di kalangan ibu-ibu utk booster kan susu.

Kurma 
Kurma  ni bagus tau. elok la ambil lagi2 dalam bulan puasa ni..BACA NI LAGI.
Kurma ni bantu membekalkan kalori untuk ibu menyusu. Rendam kurma semalaman dalam air susu, dan blend esoknya bersama air susu. Sedap di minum sejuk 

Susu 
Susu mengandungi kalsium. Kalsium merupakan salah satu komponen utama dalam susu ibu. Shaklee turut menawarkan supplement calcium, iaitu Ostematrix untuk memastikan ibu menyusu betul –betul mendapat jumlah kalsium yang diperlukan untuk hasilkan susu 

Tempe 
Tempe mengandungi protein yang tinggi. Protein merupakan salah satu komponen utama dalam susu ibu. Bantu banyakkn susu ibu dan juga susu jadi banyak dan lemak berkrim.
 Shaklee turut menawarkan ESP sebagai sumber protein yang bebas lemak dan bebas kolesterol untuk bantu pekatkan susu dan merangsang penghasilan susu yang banyak...-----> KLIK SINI

Walau bagaimanapun, asas penyusuan seperti kerap perah/ pam susu tetap tak boleh ditinggalkan. Kalau asas penyusuan tak di buat, makan lah banyak mana pun supplement, susu tetap tak akan banyak. 

Happy Breastfeeding!

 

4 comments:

Prof John said...

bini aku pon mmg amalkan benda2 ni sekaang sbb menyusu anak..dah jadi wajib restok tiap bulan..

radin siti aisyah said...

kan..elok la tu...alhamdulillah..kalau nak stok lagi gtau je lah...:)

Nor Murni Fairouz Rafingi said...

Kite mmg amalkan alfafa..alhamdulillah mmg best :)

radin siti aisyah said...

kan..sama lah kita...sediakan payung sebelum hujan..kann...