Wednesday, 18 June 2014

Persediaan Ramadhan yang bakal tiba

Assalamualaikum...
wah diam tak diam tinggal lagi 10 hari je nak puasa kan.cepat betul masa berlalu kan.

Bagaimana persediaan??
Berpuasa itu ertinya menahan lapar dan dahaga dan perkara-perkara yang membatalkan puasa. 
Sama-samalah kita berusaha ye.
Tak mau lah dapat LAPAR DAHAGA je.

yang sebenarnya byk hikmah nya.
 "Perut ialah rumah penyakit dan puasa adalah raja segala ubat".

Para penyelidik ilmu perubatan telah membuktikan bahawa puasa dapat membuang toksik atau racun-racun dari badan dan meningkatkan sistem imunisasi tubuh dalam melawan penyakit serta meneyembuhkan penyakit yang membabitkan perut seterusnya dapat menajamkan minda kita. 

Dalm ilmu biologi, ketika perut dan usus melakukan proses pencernaan, otak tidak dapat berfungsi dengan baik. Ini kerana tenaga dan pengaliran darah tertumpu kepada kerja-kerja penghadaman makanan. Perut terlalu kenyang, akan melemahkan otak, malas berfikir dan cepat mengantuk.

Tadi tengok Al-Hijrah tadi ustaz cakap antara persediaan Ramadhan adalah:

1. TAUBAT 
banyakkan taubat sedar balik kesalahan yang kita dah lakukan. muhasabah diri check balik diri selama kita hidup ni. Sama-sama kita berusaha ye.Banyak beno dosa ni rase. Moga kita semua diberkati dan dapatlah kita menjalankan ibadah puasa dengan baik mudah-mudaahannya.

2. DOA
Doa pun sama penting tau. Ramai je yang meningal tapi puasa tinggal bape ari je. Sama-sama kita berdoa aagar kita dapat melalui bulan ramadhan ni dgn jayanya insyaallah.



3. BERPUASA

Sebelum ramadhan boleh la kita berpuasa sunat sebagai latihan. Yela kalau fikir kan umpamanya kita nak berlari. orang A yang warming up buat latihan larian dengan orang B yang terus berlari. Tak ke pancit nanti kan. Haa gitu la kire2 nye. Ade masa lagi ni boleh lagi nak puasa..jom jom jom

Untuk bulan Puasa ni Shaklee boleh bantu jugak tau dari segi tenaga harian lah. amalan rohani tu sila kita sama-sama buat ye. mudah-mudahan dapatlah kita berpuasa dengan baik disamping melakukan aktiviti seharian dengan lebih baik dan tawaduk insyaallah. 

Ni saya nak kenalkan....

COMBO SET BERPUASA SHAKLEE


ENERGISING SOY PROTEIN (ESP)
Membekalkan LONG LASTING ENERGY 
Mengurangkan rasa lapar keterlaluan. Sebagai Milk Booster bagi ibu menyusu. Mencantikkan walaupun tak bermekap sakan semasa berpuasa. Diperkaya dengan kalsium untuk mengurangkan keasidan soya. Jadi mengurangkan risiko serangan gastrik bagi pesakit gastrik ketika berpuasa.

MEAL SHAKE SHAKLEE
Membekalkan multivitamin yang diperkaya dengan protein lengkap dengan 9 jenis asid amino, kalsium, magnesium dan vitamin D untuk keperluan minda, tumbesaran serta untuk tulang dan gigi yang sihat. Sebagai milk booster ibu menyusu.

PERFORMANCE DRINK SHAKLEE (PD)
Minuma isotonik semualajadi rendah sodium dan gula. Mengawal  dan mengurangkan kehilangan bendalir yang menyebabkan tubuh cepat letih dan mengelakkan penyahhidratan. Juga mengekalkan kelembapan kulit.

Insyaallah. (^_^)

Secara ringkasnya ESP dan MEAL SHAKES tu lah yang bantu kita beri tenaga yang berterusan dan bantu kita menahan lapar sepanjang kita berpuasa nanti.

PD tu pulak yang bantu kita mengekalkan kandungan air dalam badan.bantu cegah dehidrasi. rasa dia sedap tau perisa oren macam 100 plus tu tapi lagi sedap..

Jom siap sedia angkat senjata...dalaman dan luaran..SIAP SEDIA...

Dapatkan dari saya sebelum ramadhan ni. 

~Aisyah~

pm/whatapp saya di
017-3468802
FB: Radin Siti Aisyah


1 comment:

Jomsantaisekejap Jss said...

Tkasih atas info yang menarik... Salam santai