Monday, 23 June 2014

6 SEBAB JANGAN MINUM ESP !!


ESP ni ape ye..aish da banyak kali kot cerita pasal dia nih..ye kan?? 
Tekan SINI untuk bacaan lanjut.

Malam ni teruja sikit sebab ESP ni la penyebab I jatuh CINTA dengan SHAKLEE.hihi..

Tapikan...malam ni nak cerita sikit lahh kenapa tak boleh minum ESP nih;

6 sebab jangan minum ESP

1. Jangan berikan ESP pada bayi!! 
   ESP tidak sesuai untuk bayi dan kanak-kanak yang sedang membesar!!

Yang ni selalunya memang akan ada yang tidak bersetuju dengan saya. Memang kadang-kadang saya ternampak promosi ESP yang terang-terang mengatakan ESP sesuai untuk kanak-kanak yang sedang membesar, terutamanya yang berusia 5 tahun kebawah.
Personally, saya tidak setuju, terutamanya untuk bayi. Cuba kita lihat apa kandungan ESP. ESP hanya ada protein dan sedikit vitamin B dan kalsium. ESP bebas lemak. Sedangkan bayi dan kanak-kanak memerlukan lemak untuk proses pembinaan sel-sel otak. ESP pula hanya protein semata - mata. Jadi ia agak tidak seimbang untuk kanak-kanak dan bayi.

2. Jangan bancuh ESP dengan air panas
ESP merupakan suplemen protein. Protein musnah apabila dibancuh dengan air panas. Jadi untuk mengekalkan khasiat protein, bancuh ESP dengan air suam atau air sejuk. Paling sedap, kegemaran saya, ESP blend dengan kurma dan campur sedikit dengan susu segar. Buat untuk sahur in Shaa Allah tak lapar sepanjang hari.

3. Jangan minum ESP 
sebelum tidur atau selepas makan kalau taknak gemuk
Ada antara yang mengambil ESP mengadu pada saya mereka semakin gemuk setelah mengambil ESP. Bila ditanya - mereka ambil ESP selepas makan.

Kenapa tak boleh?
Sebab ESP ni mengandungi lebih kurang 200 -300 kcal setiap hidangan. Bila dah ambil nasi, dah kenyang, minum pula ESP - terlebih la kalori. Ingat ye, kita kurus dengan mengurangkan jumlah kalori yang diambil. Bukan mengurangkan jumlah pengambilan makanan semata-mata!!

4. Jangan ambil ESP kalau taknak kulit cantik & parut hilang
Kalau sayangkan parut jerawat, parut stretchmark dan apa-apa parut tu, jangan ambil ESP. Kenapa? ESP kaya dengan protein yang membantu proses pembaharuan dan pemulihan sel. Kalau proses pembaharuan sel kulit tip top, nanti hilanglah jerawat kesayangan tu.

5. Jangan ambil ESP kalau anda suka keadaan tak larat dan penat, atau kalau anda memang suka selalu lapar (ada alasan nak makan kalau lapar)
Kenapa pulak? Ha, nak bagitau ni. ESP ni merupakan makanan dengan indeks glisemik yang rendah. Jadi, paras gula dalam darah akan berada hampir pada paras normal dalam jangka masa yang lebih lama. So, taklah asyik lapar & penat je kan? Sayang pula takde orang makan keropok dengan biskut melambak & sayang pula takde orang pergi kat bahagian plus size kat shopping complex tu

6. Jangan ambil ESP kalau nak memajukan bidang SOYA GMO
Tahu tak kalau ikut statistik, 98% soya di Malaysia ialah daripada US. Dan lebih 90% soya di US adalah soya yang telah diubah genetiknya (soya GMO). Tahu sebut je kan soya GMO ni tapi tahu tak maksud dia? Ni sebenarnya projek masa kat universiti dulu. Makanan GMO. Niat asal GMO ni adalah untuk memenuhi keperluan makanan seluruh dunia.

Tapi dengan soya ni lain pula ceritanya. Soya diubah genetiknya supaya tidak mati apabila disembur racun serangga dan racun perosak. Pasaran soya ni sangat besar, jadi bila soya tak mati lepas disembur racun, keuntungan pun jadi berganda. Masalahnya - bila disembur racun ni, maksudnya soya tu (yang merupakan makanan dari jenis legume) akan menyerap sekali racun-racun tu dalam biji soya. Ha, macam mana tu? Makan soya ke makan racun kita ni? Mungkin tak banyak, tapi sikit pun dalam tempoh jangka masa panjang tetap memudaratkan.

Oklah, cukup takat 6 jangan tu. Banyak lagi tapi nanti saya kongsikan kemudian.

P/s: pilihan saya tetap ESP Shaklee sebab ia bukan GMO dan diproses dengan kawalan kualiti yang cukup ketat. Kagum dengan pemprosesan yang Shaklee pilih.


Jom Sihat Cantik,
Dapatkan maklumat LENGKAP dari Ummi Ammar
Insyaallah....moga kebaikan dapat dirasai oleh semua
Aaminn..

~Aisyah~
017-3468802
FB: Radin Siti Aisyah

No comments: