Tuesday, 20 May 2014

Buah yg baik untuk ibu hamil

Antara buah yang memang saya amalkan masa hamil..
Elok tau makan delima ni sebab dalam ni mengandungi zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potassium, magnesium, vitamin A dan vitamin C. Ada banyak lagi khasiat delima ni tapi kali ni saya nak share kebaikan delima utk ibu hamil..
Rasanya ramai yang dah tahu tentang khasiat yang banyak terdapat dalam buah delima terutama untuk wanita mengandung. 
KHASIAT DELIMA UTK IBU HAMIL DAN BAYI
*Membantu mengurangkan alahan ibu mengandung

*Membantu memberi tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu
*Membantu perkembangan otak bayi dalam kandungan
*Membantu mendapat bayi yang sihat dan kulit yang cantik
*Mencegah rasa mual
 
Bahkan ia turut dinyatakan dalam agama Islam seperti mana 

Nabi Muhammad SAW bersabda, 
Tidak ada delima yang tidak mempunyai buah dari delima surga di dalamnya”
 (HR Abu Nu’aim) dan 
“Buah delima dan kulitnya memperkuat pencernaan di perut.”  
(HR Abu Nu’aim dan Al-Jauzi).
 
Kajian di seluruh dunia oleh para pengkaji menemui manfaat kesihatan jus delima. Menurut penyelidik, ibu-ibu mengandung yang berisiko melahirkan anak dengan kelahiran pra matang disarankan mengamalkan pengambilan jus buah delima.
 
Ini dapat mengurangkan risiko bayi dalam kandungan mengalami kecederaan otak yang disebabkan oleh kadar pengaliran oksigen yang rendah di dalam darah. Jus delima menjadi satu sumber bagi asid folik yang diperlukan bagi tumbesaran bayi yang sihat.
 
Asid folik adalah satu komponen yang diperlukan dalam pembentukan sel darah merah dan DNA. Wanita yang mempunyai paras asid folik yang lebih tinggi semasa awal kehamilan berkemungkinan mempunyai bayi yang sihat.

Sumber: pama.karangkraf.com

 Ha tu dia..memang waktu preggy dulu mama pesan makan ni.
katanya nanti baby cerdik.
Ha cer tgk ammar..hihi..(^_^)
doa ummi makbulkan, saje la sebut byk kali..

da pandai duduk da dia..alhamdulillah.tapi lesen L lagi la..hihi  

TIP MEMILIH BUAH DELIMA
  • Ketika membeli buah delima, pilih buah delima yang berat dan kulitnyer bersih tampa cela wah memang segar betulla dan kulit  tak merekah-rekah. Buah Delima boleh tahan selam a 6 bulan kalau disimpan dalam peti ais…lamaka
  • Untuk makan buah delima terlebih dahulu kopek kulitnyer  dan hiris kulitnya dari atas ke bawah pada tiga atau empat bahagian. Dan mulakan aktiviti mengutil  isi buahnya ke dalam mangkuk.dan nikmatinyer keenakannyer…..

Em mommies..buah-buahan memang kena makan tapi vitamin jangan lupe tau supaya kita dapat pastikan kita mendapat nutrisi lengkap. 
Even skrang ni pun saya still ambil vitamin yang 
saya wajibkan sebab masih menyusu kan
sume khasiat dlm badan kita ni kena serap tau

Meh tengok nih,,

CADANGAN VITAMIN UTK IBU HAMIL

pastu vitamin yang ada ni boleh sambung hingga pantang dan menyusu nanti tau..tengok bawah ni..vitamin yang lebih kurang sama just tambah alfalfa dan lechitin utk mummy kurus anggun balik insyaallah..hee

CADANGAN VITAMIN UTK IBU MENYUSU

Dapatkan harga istimewa dan nikmati lebih byk faedah. 
Jom JADI AHLI
hanya RM75 seumur hidup tau
memang berbaloi2 lah..

Jom sihat dan cantik,
~Aisyah~
017-3468802
FB: Radin Siti Aisyah

No comments: