Tuesday, 15 April 2014

Tanda-tanda Bayi Anda Sudah Bersedia Utk Makan

Ni saya cari2 dengan en google jumpalah ni...tanda bayi ada sedia untuk makan.ummi rasa ammar da sedia da nak makan da ni..tgk semua tanda macam dah ada je..hee..

Ada beberapa tanda yang menunjukkannya antaranya: 
  • Kepala bayi tegak dan tidak bergoyang ketika dalam keadaan badannya tegak. 
  • Boleh duduk dengan sedikit sokongan daripada orang dewasa.
  • Berat badannya sekurang-kurangnya dua kali ganda daripada berat lahirnya.
  • Menunjukkan tanda-tanda lapar walaupun telah disusukan lapan hingga sepuluh kali.
  • Menunjukkan minat terhadap makanan yang dimakan oleh orang dewasa.
  • Bayi anda juga mungkin akan cuba untuk mencapai makanan yang sedang anda makan.
  • Tidak menolak dengan lidah atau meluahkan makanan yang disuapkan ke mulutnya.
  • Boleh mengunyah dan menelan dengan baik makanan yang disuapkan.
  • Bayi boleh memegang makanan dengan tangannya.

Nampak tak punya la tegak kepala nya tu..memang org makan dia duk tgk je tau.bila sua makanan memang dia nak.tido pun lena alhamdulillah..

Namun, anda dinasihatkan merujuk kepada pakar kesihatan untuk memulakan makanan pejal, lebih-lebih lagi jika anak di bawah 6 bulan. 

Ye lah bukan apa kalau tak pasti dan belum cukup syarat better tunggu dulu 6 bulan ye. Kebaikannya utk bayi dan juga ibu tau..BACA NI :)

Kebaikan Untuk Bayi : 
  • Sistem penghadaman bayi yang berusia kurang enam bulan belum matang dan dia tidak dapat menghadam makanan dengan sempurna menyebabkan masalah seperti bayi muntah, sembelit dan juga cirit-birit.
  • Lebih awal bayi diperkenalkan dengan makanan lain selain daripada susu ibu, lebih mudah bayi tersebut berkemungkinan mendapat alahan atau alergi terhadap makanan tersebut.
  • Penyusuan susu ibu secara eksklusif selama enam bulan dapat mengurangkan risiko gastrointestinal, pernafasan dan jangkitan telinga pada bayi.
  • Bayi yang berusia lebih enam bulan dapat mengambil bahagian secara lebih aktif semasa makan seperti mencapai makanan jika masih mahu makan atau berpaling jika sudah kenyang.
  • Makanan pejal akan mengurangkan jumlah susu yang bayi ambil.
  • Bayi yang makan makanan pejal terlalu awal mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menjadi gemuk apabila besar nanti berbanding dengan bayi yang memulakan makanan pejal pada masa yang sesuai.
  • Menyuap makanan pejal kepada bayi yang belum duduk adalah lebih sukar dan kadang-kadang mengecewakan bayi dan anda sendiri.
Kebaikan Untuk Ibu Yang Menyusu: 
  • Ibu yang menyusukan bayi secara eksklusif lebih lama akan mudah menurunkan berat badan.
  • Cara semulajadi untuk menjarakkan kelahiran kerana haid datang lebih lambat.
  • Bekalan susu ibu yang lebih stabil.

ok sekian saya dari saya..selit sket..kalau nak order Shaklee roger2 lah saya tau :D

~Aisyah~
017-3468802
FB: Ummi Ammar Arif
SID: 1092808

No comments: