Monday, 31 March 2014

Healing crisis Q n A

Q:Apakah yang dimaksudkan dengan krisis penyembuhan? 
A:Ia merupakan satu proses berterusan dalam badan yang mengambil masa untuk membersih dan membina semula sel-sel badan yang telah rosak akibat radikal bebas. Sebahagian dari proses ini akan mula untuk menyingkirkan toksin yang telah sekian lama terkumpul didalam badan sepanjang hidup. Semasa proses penyingkiran toksin, badan anda akan mengalami tanda atau sintom yang membuatkan rasa tidak selesa, dan ia dipanggil sebagai krisis penyembuhan. Dalam perubatan China, penyembuhan terbaik sentiasa didahului dengan krisis penyembuhan. 

Q:Mengapakah krisis penyembuhan selalu terjadi selepas mengambil makanan tambahan? 
A:Menurut Professor Yoshio Niwa, seorang pakar dalam nutrisi molekul, apabila kita menambahkan pengambilan nutrien, nutrien itu akan bertindak balas dengan oksigen didalam badan. Dan tindak balas ini akan merangsang organ badan bagi menjalankan proses pembersihan, penyingkiran, menggantikan tisu yang lama dengan tisu yang baru dan lain-lain lagi dengan berkesan. Sebagai contoh, anda akan mengalami ruam pada kulit, lebih banyak pergerakan usus, dan ini merupakan satu tanda bahawa badan sedang menjalani proses menyahtoksin. Bayangkanlah sekiranya badan anda seperti besi paip yang berkarat, dan bila anda meletakkan serbuk anti karat atau pencuci paip, banyak karat yang terhakis akan keluar daripada dinding paip tersebut, dan itu akan menyebabkan anda berasa lebih teruk serta banyak kotoran-kotoran yang terdapat di sekeliling paip itu. Tetapi selepas karat itu disingkirkan, paip tersebut akan menjadi lebih baik dan kembali bersih seperti baru. 

Q:Adakah krisis penyembuhan petanda yang baik? 
A:Ya. Krisis penyembuhan merupakan satu petanda yang menunjukkan rawatan atau makanan kesihatan yang diambil benar-benar berkesan. Sesetengah orang akan berfikir yang sintom mereka menjadi semakin teruk, tetapi hakikatnya ia adalah proses penyembuhan semulajadi dan ia ternyata petanda yang sangat baik untuk mendapatkan kesan krisis penyembuhan yang sebenar. Umumnya, krisis penyembuhan hanya berlaku kepada orang yang sihat sepertimana daya tahan mereka masih cukup kuat untuk mendapat tindak balas dari perubahan biologikal semasa proses penyembuhan itu berlaku. 

Q:Adakah setiap orang akan mengalami petanda dan sintom yang sama semasa krisis penyembuhan? 
A:Setiap orang adalah berbeza. Sesetengah individu akan mengalami krisis penyembuhan sebaik sahaja mereka mengambil makanan tambahan dan mereka yang lain hanya akan merasai selepas satu atau dua bulan. Kesannya juga berbeza. Lebih banyak toksin di dalam badan, lebih teruk lagi krisis penyembuhannya. 

Q:Secara umumnya, berapa lamakah tempoh bagi krisis penyembuhan ini? 
A:Ia sebenarnya bergantung kepada keadaan kesihatan individu tersebut. ia mungkin mengambil masa dalam tempoh 2-3 hari atau mungkin berbulan lamanya. 

Q:Ramai orang bertambah baik selepas mengambil makanan tambahan, tetapi walaupun saya masih mengambil makanan tambahan, saya masih lagi tidak merasai sebarang perubahan, Mengapa? 
 A: Secara umumnya, selepas 1-2 bulan pengambilan makanan tambahan,anda sepatutnya telah merasai perbezaannya (cth. Tenaga bertambah, pergerakan sistem usus yang lebih baik, dll.) sekiranya tiada sebarang peningkatan, anda berkemungkinan mempunyai masalah seperti: 
  • Tidak mengamalkannya setiap hari 
  • Tidak mengikut dos yang telah di cadangkan 
  • Takut kepada krisis penyembuhan, lalu berhenti dari mengambilnya 
  • Pemakanan yang tidak sempurna serta mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat 
  • Mengalami penyakit kronik yang memerlukan tempoh yang panjang untuk sembuh 
  • Mengalami keadaan yang kronik yang membuat anda hilang keyakinan dalam mana-mana rawatan mahupun makanan tambahan 
  • Mengalami masalah emosi 

Tanda-tanda & Penyebab Krisis Pemulihan 

Memahami Krisis Penyembuhan dan Petanda serta Simptom: 

1) Krisis Penyembuhan Sakit kepala yang melampau 
Penyebab Tekanan darah tinggi, petanda menyahtoksin 

2) Krisis Penyembuhan Demam, tidak cukup rehat 
Penyebab Meningkatkan metabolisma, merangsang fungsi imunisasi badan 

3) Krisis Penyembuhan Ciritbirit,meningkatkan pergerakan usus, najis berbau, air kencing berbau 
Penyebab Petanda bagi menyahtoksin, menghimpunkan bahan buangan dan sisa-sisa dalam usus besar 

4) Krisis Penyembuhan Kembung perut 
Penyebab Sistem penghadaman yang lemah 

5) Krisis Penyembuhan Ruam, kulit gatal, kelemumur, keluar lendir 
Penyebab Fungsi hati yang lemah, usus besar yang tidak sihat 

6) Krisis Penyembuhan Penghasilan lendir seperti selsema, kahak 
Penyebab Fungsi paru-paru yang lemah, keluar kahak juga adalah petanda bagi menyahtoksin

7) Krisis Penyembuhan Pendarahan Hidung 
Penyebab Mungkin petanda bagi kekurangan darah 

8) Krisis Penyembuhan: Rasa sakit pada otot dan sendi 
Penyebab: Badan berasid, toksin terkumpul dibahagian yang sakit 

9) Krisis Penyembuhan: Peningkatan rasa sakit di sebahagian badan yang bermasalah 
Penyebab: Mempercepatkan krisis penyembuhan 

10) Krisis Penyembuhan: Tidur yang bermasalah atau terlalu aktif 
Penyebab: Sistem saraf yang lemah

11) Krisis Penyembuhan: Kitaran haid yang tidak menentu 
Penyebab: Hormon yang tidak seimbang/ penyakit buasir perubahan waktu kitaran haid, kegatalan pada alat sulit, penghasilan lendiran yang banyak 

12) Krisis Penyembuhan: Lapar, Pening 
Penyebab: Tekanan darah rendah, anaemia 

13) Krisis Penyembuhan: Loya, sembelit, tersedu 
Penyebab: Sistem hadaman yang lemah, masalah hati

14) Krisis Penyembuhan: Edema (membengkak) 
Penyebab: Masalah buah pinggang 

Rujukan: Dr. Mary Ruth Swope, Columbia Unversity

Sunday, 30 March 2014

15 Tips Tangani Monday Blues

Bila Isnin datang je sume jadi malas eh..no no no..jom keje dgn gembira k.so u will enjoy your work..get up..get up..sy pun camtu gak dulu..sekarang keje dari rumah je..hee..cuti susun sendiri..ade gak blues nye kadang2 tapi kita kena berusaha untuk counter back.berusaha semua. chaiyok2 !!

badan macam dikerah ye bila isnin dtg..berusaha semua !!

  1. Tidur lebih awal pada malam Ahad dan elakkan aktiviti luar pada malam itu. Sebaik-baiknya pilih hari Sabtu untuk keluar bersama keluarga. 
  2. Lakukan persiapan untuk keesokan hari lebih awal (bukan pada waktu pagi Isnin ya!) 
  3. Bertenang dan tarik nafas setiap kali bangun pagi. Jangan lupa berdoa selepas solat subuh agar diberi kekuatan dan semangat untuk menempuh kehidupan hari ini. 
  4. Bersenam setiap pagi sememangnya diketahui akan manfaatnya untuk kesihatan tubuh.
  5. Rancang perjalanan anda setiap hari. Keluar lebih awal untuk ke tempat kerja
  6. Sebelum keluar rumah, jangan lupa berniat di dalam hati. Mulakan dengan Bismillah...dan lebih utama niatkan dalam hati apa yang kita lakukan adalah kerana Allah.
  7. Jika timbul rasa malas, bosan dan tidak bersemangat, cepat-cepat sedarkan diri anda. Buka minda dan hati. Hayati keindahan alam mampu mengundang ketenangan. Hirup udara segar di pagi hari dan bersyukurlah masih dipanjangkan usia dan mengagumi ciptaan-Nya.
  8. Mulakan sarapan di pagi Isnin dengan secawan kopi atau teh panas.
  9. Bayangkan perkara-perkara positif di tempat kerja pada malam Ahad. 
  10. Jangan bertangguh kerja dan jika berlaku kesilapan, jangan rasa takut kerana manusia belajar menerusi kesilapan.
  11. Kemaskan ruang kerja pada hari Jumaat sebelum pulang dari kerja bagi memastikan mood dalam keadaan baik pada pagi Isnin.
  12. Fikirkan idea-idea kreatif yang boleh aplikasi di tempat kerja esok hari. Jika sukses, jangan lupa ucap tahniah untuk diri sendiri ya!
  13. Dari segi penampilan diri, boleh ubah suai asalkan masih kelihatan sopan dan anggun.
  14. Amalkan gaya hidup sihat iaitu pemakanan dan diet yang betul, bersenam secara konsisten dan sentiasa berfikiran positif.
  15. Mulakan hari anda dengan senyuman kerana senyuman itu satu sedekah. 

Click SHARE sebab ramai lagi yang tidak tahu macam mana nak elak Monday blues, hehehe

Jom Sihat Cantik,
~AISYAH~
Fb: Ummi Ammar Arif
SID:1092808
017-3468802

Johor Premium Outlet

Hai..2 3 ari ni menyepi jap eh..sebab sebenarnya g balik rumah mama jap..pastu g balik melaka pula..hee mentang-mentang tak keje kan..hee boleh la ke sana ke mari. Ammar lagi la double suke jalan-jalan..skrg ni da terlepek da bdknye kepenatan.memang tak padan budak 4 bulan.asyik nak jalan2 je..haha..(ummi dia la ni..time preggy dlu asyik nk jln2 je..hee nk wat camne kan...)

Ari sabtu smlm la kan..family mertua ai ni mmg suka jalan-jalan..di sebabkan nak makan bihun sup tu saja boleh digerakkn kereta ke johor. ai baru first time rasa.superb gak la rasanya.rasa nak makan lagi lak..hee..

bihun sup@skudai kiri johor

pastu terus balik melaka semula.pergi balik hari tu.gagah kan..on the way balik tu singgah plak Johor Premium Outlet.



ummi, mummy n kids

ni boyfriend saya..ala maher zain gitu..hee
ni pun baru first time g.memang besh rupenye tempat ni.kalau ai belum kawin mahu jugak ditarik boyfren ai ke sana.tapi sekarang pun ok gak.hadiah anniversary gitu..hoho..memang besh.barang dia sume kualiti dan kita boleh dapat dgn harga yang lebih murah.diskaun saje semuanya..pergh..peminat handbag yg jenama boleh la kesana..memang besh.kami posing je la dulu..pasni kena bawa stroller so ammar selesa..ummi pun senang nk shoping.hee..

hari ni jalan-jalan je dulu..usha2 apa patut
nanti next time boleh plan betul2 nak beli apa nak g mane dlu..wehuu..daa~~

see you again Johor Premium Outlet aka JPO ;)

Tuesday, 25 March 2014

Hilangkan sakit gigi

Sakit gigi ni memamg seksa..orang tak nampak tapi yg merasa ni tuhan je la tau kan..meh tgk apa petua yg sy jumpa ni. Mane tau boleh hilang sakit tu.moh la cuba..



Antara 5 Petua untuk hilangkan sakit gigi:

1) Campurkan sedikit cuka dalam segelas air suam. Gunakan air ini untuk berkumur. Amalkan tiga kali sehari sehingga rasa sakit hilang.

2) Untuk gigi geraham berlubang, tumbuk seulas bawang putih hingga lumat dan masukkan sedikit cuka. Masukkan bahan tadi ke dalam lubang gigi.

3) Gigit 3 kuntum bunga cengkih pada gigi yang sakit. Jika gigi berlubang, tumbuk bunga cengkih dan isikan ke dalam lubang dan tutup dengan kapas.

4) Kunyah sedikit kapur sirih pada gigi yang sakit sehingga lumat. Amalkan sehingga rasa sakit gigi hilang.

5) Untuk gigi berlubang, ambil getah pada tampuk buah betik muda dan sapukan pada gigi yang sakit dengan putik kapas

Shaklee bantu hilangkan sakit gigi

Ringkasnya, sekiranya gigi anda berlubang dan belum sempat jumpa dentist, ambil sebiji zinc..tumbuk kemudian bancuh dengan sedikit air..selepas itu ambil bancuhan zinc dan tutup gigi yang bertampal itu.

Bagi gusi bengkak pula, setelah dikumur dengan air garam..kita juga boleh amalkan pengambilan Vitamin E, Ostematrix & B-Complex . Cepat reda, Insya Allah.

Pengambilan harian Ostematrix juga sangat lah digalakkan untuk keperluan kalsium harian. Kalsium adalah makanan yang baik untuk gigi yang sihat & cantik!

Sebiji ostematrix ibarat segelas susu.

kalsium baik untuk gigi
Em ok lah..cepat2 sihat k..boleh cuba mane yang selesa.nak senang amik je vitamin Shaklee ni..insyaallah.

Jom sihat secara semulajadi..pm saya k kalau nak tanye pape..

~Aisyah~
017-3468802
Fb: Ummi Ammar Arif

Monday, 24 March 2014

Nutrisi untuk ibu hamil

Assalamualaikum..hai2 sapa yg baca ni mesti ibu yg tgh hamil..hee tahniah ye..kalau kaum adam yg tekan ni lg double tahniah sebab u all care tentang apa yg your wife kena makan kan..gud2..:)

Ok camni..meh kita tgk vitamin apa yang perlu dan sumber makanan utk ibu hamil ye..

ibu hamil perlu mkn yg seimbang

VITAMIN B KOMPLEKS:
Menjaga sistem otot,saraf & jantung supaya berfungsi dengan normal.
Sumber Makanannya:-
Bijiran, kekacang, sayur hijau, produk tenusu (susu) telur dan sereal.

VITAMIN D:
Untuk pertumbuhan dan pembentukan tulang bayi.
Sumber Makanannya:-
Minyak hati ikan, susu & kuning telur.

VITAMIN E:
Bagi pembentukan sel2 darah merah yang sihat.
Sumber Makanannya:-
Gandum, kekacang, minyak sayur dan sayur hijau.

PROTEIN:
Sumber zat pertumbuhan sel.
Sumber Makanannya:-
Daging, kekacang, ikan & telur

ASID FOLIK:
Untuk perkembangan sistem saraf, dan sel darah.Keperluan asid folik semasa tempoh kehamilan adalah 800mcg sehari terutamanya pada 12 minggu pertama kehamilan (1st Trimester)
Kekuranagn nutrien ini boleh membawa kepada gangguan pembentukan otak yang boleh menyebabkan kecacatan pada susunan saraf atau pun otak bayi,
Sumber Makanannya:-
Bayam, brokoli,pisang & tomato.

ZAT BESI:
Mengelakkan berlakunya anemia di kalangan ibu hamil.
Sumber Makanannya:-
Bayam,kangkung,daging & hati.

KALSIUM:
Bagi proses pembentukan tulang, dan gigi bayi serta menghalang ibu dari mengalami osteoporosis.
Sumber Makanannya:-
Sayur hijau, kekacang, susu dan produk tenusu.

Saya pun pernah hamil..ye la rezeki masing-masing.ada yang tiada alah boleh makan apa sahaja dgn baik. Tapi ada sesetengah yang tak lalu nak makan dan alah dengan pelbagai perkara.even bau suami pun tak boleh.kesian en suami kan..hee.ni meh sy bg cadangan suplemen dari Shaklee.Insyaallah dapat membantu ibu dan bayi untuk mendapatkan nutrisi yang lengkap. 

Cadangan Vitamin Shaklee untuk ibu hamil

Trimester 1

Trimester 2 dan 3

Jom kita berusaha yang terbaik utk ibu dan si kecil dalam perut tu kan..meh pm saya k..Demi kesihatan sekeluarga..jom lah kita..


PM/Whatapp sy laju2 yer..;)

~Aisyah~
017-3468802
SID:1092808
Fb: Ummi Ammar Arif

Tuesday, 18 March 2014

5 jenis makanan baik untuk kulit cantik

Terdapat banyak langkah untuk mendapatkan kulit yang sihat dan cantik tapi hari ini saya nak berkongsi lima jenis makanan yang boleh bantu anda mendapatkan kulit yang sihat, cantik dan berseri! 

Lima jenis makanan baik untuk kulit 

Salad

Enam helai daun salad mengandungi 100 peratus keperluan Vitamin A harian kita. Vitamin ini berfungsi meremajakan kulit dengan cara meningkatkan pergantian sel. Selain itu, kandungan kalium dalam salad juga menambah zat kulit dan meningkatkan penyerapan oksigen dengan cara memperbaiki aliran darah. 

Strawberry 

Secawan strawberrry menyediakan 130 peratus Vitamin C iaitu zat yang kuat untuk meningkatkan pengeluaran serat kolagen. Fungsi kolagen adalah untuk membantu kulit tetap tegang dan lembut. Semakin banyak Vitamin C bererti semakin sedikit garis-garis yang muncul di kulit. Gadis dengan pengambilan Vitamin C yang rendah berpotensi tinggi untuk memiliki kulit kering dan berkerut. 

Tomato 

Kajian menunjukkan peserta yang makan lima sudu pasta tomato kaya lycopene setiap hari selama tiga bulan memiliki perlindungan 25 peratus lebih banyak terhadap pancaran sinar matahari. Selain itu, makanan ini juga menjadikan kulit mempunyai lebih banyak kolagen untuk mencegah kulit daripada kendur. 

Soya 

Kajian menunjukkan, kedutan halus dan ketegangan kulit akan meningkat apabila perempuan berusia di akhir 30- an dan 40-an. Oleh itu, anda digalakkan makan makanan yang kaya dengan isofl avon soya yang dikenali dengan aglycone seperti tempe. 

Epal merah/hijau

Quercetin, antioksida yang banyak terkandung dalam kulit epal berupaya melindungi kulit daripada pancaran sinar UVB yang boleh membawa kepada berlakunya kanser kulit.

Jom sihat cantik secara semulajadi,
~Aisyah~
FB: Ummi Ammar Arif
SID:1092808
017-3468802

Monday, 17 March 2014

TENTANG SHAKLEE

LEGASI SHAKLEE 

Selama tempoh lebih 5 dekad, Syarikat Shaklee telah menerajui barangan dan produk kesihatan secara semulajadi yang terulung di dunia. 

Pada tahun 1915, Dr. Forrest C. Shaklee telah mencipta 'Vitalized Minerals', iaitu merupakan multi vitamin pertama di dunia.


 Pada tahun 1956, beliau telah menubuhkan SHAKLEE CORPORATION yang merupakan syarikat jualan langsung pertama di dunia. Usaha beliau telah menjadikannya sebagai pelopor industri nutrisi dan kaedah pengagihan yang menawarkan faedah dan keuntungankepada para pengedar. 

 PERBEZAAN SHAKLEE 


Misi kami adalah untuk menyediakan kehidupan lebih sihat untuk semua orang dan kehidupan lebih baik untuk semua. Kami melakukannya dengan membuat produk semulajadi yang begitu luar biasa, anda hanya perlu memberitahu kawan-kawan anda. Apabila anda memilih Shaklee, anda akan tahu tiga perkara adalah benar. Ia adalah sentiasa selamat. Ia sentiasa berkesan. Dan ia sentiasa mesra alam. 


Tiada perasa tiruan. Tiada Pemanis tiruan. Tiada ujian haiwan. Tiada bahan kimia. Pembungkusan adalah bebas bisphenol-A, phthalates dan dakwat toksik. Pembungkusan menggunakan bahan dikitar semula. 


 KAMI MENJAMIN KESELAMATAN TANPA SYARAT 

Kami bermula dengan alam semulajadi. Saintis Shaklee mencari si seluruh dunia untuk sumber bahan-bahan semulajadi yang terbaik.Tiada bahan-bahan yang diharamkan, tiada pemanis, tiada pewarna, tiada lemak trans.

 SETIAP PRODUK SHAKLEE DI JAMIN 100% SELAMAT DIGUNAKAN. 
 BERTUKAR JENAMA BOLEH MENGUBAH HIDUP ANDA SENTIASA BERFUNGSI 

Kami Menjamin Keberkesanan. Lebih 300 juta USD yang dilaburkan untuk ujian klinikal, penyelidikan, dan pembangunan. Lihat dalam Kajian 2007 Landmark dijalankan dengan kerjasama penyelidik dari Sekolah UC Berkely Kesihatan Awam yang menunjukkan bahawa ORANG YANG MENGAMBIL MAKANAN TAMBAHAN SHAKLEE MEMPUNYAI KESIHATAN KETARA LEBIH BAIK DARIPADA MEREKA YANG MENGAMBIL JENAMA LAIN MULTIVITAMIN. 

Dan bukti nyata adalah 54 PINGAT EMAS DIMENANGI OLEH SHAKLEE ATLET BERTARAF DUNIA MENGGUNA PRODUK SHAKLEE.

Jom sihat dan cantik,
~Aisyah~
SID:1092808
017-3468802





Friday, 14 March 2014

19 Sumber Makanan yang Mengandung Kalsium Tinggi

Assalamualaikum..hai semua..kali ni nak share apa sumber kalsium yang lain.sebabnya bila sy tanye kebanyakan customer mesti tak suka minum susu.nak muntah la.tak sedap la.bukan apa..kalsium ni penting tau untuk tulang kita. Nanti tua sebelum usia pula.tak nak kan..em nasib ada OSTEMATRIK SHAKLEE ni.leh cover keperluan kalsium.lagi-lagi untuk ibu hamil sebab kalsium da diserap oleh bayi..Ni saya nak share sumber kalsium yang lain selain dari susu..kalsium ni termasuk dalam 

susu sumber kalsium
Ingin tahu, makanan apa saja yang mengandung kalsium tinggi selain susu? Jom kita tengok apa dia...

1. Keju
Keju Sumber KalsiumKeju merupakan makanan yang berbahan dasar susu, Keju memiliki hampir semua kandungan nutrisi pada susu seperti, protein, vitamin, mineral, kalsium, fosfor, lemak dan kolesterol. Namun ingat susu juga akan menyebabkan ganguan kesehatan jika dikonsumsi secara berlebihan


2. Yoghurt
Yoghurt sumber kalsiumYoghurt atau yogurt, adalah susu yang dibuat melalui fermentasi bakteri. Yoghurt dapat dibuat dari susu apa saja, termasuk susu kacang kedelai. Namun kebanyakan yogurt sendiri dibuat dari susu sapi. Yogurt juga merupakan makanan tinggi kalsium, karena berbahan dasar susu yang sudah pasti memiliki sebagian besar kandungan gizi susu.


3. Sayuran Hijau
Sayuran Hijau sumber kalsiumSiapa sangka ternyata dalam sayuranpun terdapat kandungan kalsium yang tinggi dan dapat kita manfaatkan untuk memenuhi kebutuhan kalsium. Sayuran yang mengandung kalsium tinggi yaitu brokoli dan bayam.




4. Kacang Soya

Kacang Kedelai Sumber KalsiumTahukah anda, kacang soya juga mengandung kalsium yang cukup tinggi, jika satu cangkir kacang soya direbus tanpa dicampuri garam, maka akan menghasilkan 261 mg kalsium. Selain itu, ada juga olahan dari kacang soya yang juga bermanfaat, yaitu susu soya.


Ikan Salmon Sumber Kalsium
5. Ikan Salmon
Ikan salmon kaya akan lemak sehat juga protein, selain itu 3 ons salmon yang sudah dikalengkan dengan memiliki tulang belakang ternyata juga mengandung kandungan kalsium yang tinggi yaitu 181 mg kalsium.

6. Buah-buahan Kering
Buah-buahan kering sumber kalsiumBuah-buahan kering dapat memenuhi keperluan kalsium yang diperlukan tubuh. Buah kering menawarkan 135 mg kalsium untuk 5 jenis buah kering.




7. Kacang Putih
Kacang Putih Sumber KalsiumKacang putih memiliki kandungan kalsium yang cukup tinggi, dalam 100 gram kacang putih terdapat 442 mg kalsium. Kacang putih termasuk kedalam kategori kacang dengan kandungan kalsium yang lumayan tinggi. Pada umunya kacang putih memiliki kandungan kalsium sebanyak 175 mg / porsinya.


8. Lobak
Lobak Sumber KalsiumSayuran yang biasa dimasak dalam sup sayur ini ternyata mengandung kalsium yang tinggi sekitar 200 mg / batangnya. Memakan sup sayur yang dicampur lobak selain memenuhi  keperluan vitamin A juga dapat dijadikan salah satu cara untuk memenuhi keperluan kalsium


Biji Wijen Sumber Kalsium9. Biji Bijan
Siapa sangka biji bijan memiliki kandungan kalsium yang tinggi. Dalam 1 ons biji bijan terdapat 280 mg kalsium, jumlah tersebut hampir sama dengan jumlah kalsium dalam 1 gelas susu.



10. Susu Soya

Susu Kedelai Sumber KalsiumSusu soya kaya dengan kalsium iaitu sekitar 300 mg kalsium, jika disajikan tanpa dicampur dengan makanan apapun.





Jeruk Sumber Kalsium11. Jeruk
Buah yang satu ini tentu saja sudah tidak asing bagi kita. Jeruk bisa ditemukan dihampir belahan dunia. Selain memiliki kandungan vitamin C, jeruk juga memiliki kandungan kalsium sebanyak 60 mg


12.Oatmeal
Oatmeal Sumber KalsiumOatmeal merupakan makanan yang baik bagi jantung, kaya akan serat dan mengandung karbohidrat. Selain itu oatmeal juga mengandung kalsium yang cukup tinggi, dalam 1 mangkuk oatmeal mengandung 105 mg kalsium.




Ikan Sarden Sumber Kalsium13. Ikan Sarden
Sarden merupakan hasil olahan dari ikan laut yang dikemas dengan cara dikalengkan ini dapat memenuhi 33 % kalsium yang dibutuhkan tubuh. Maka dari, konsumsilah ikan sarden minimal 1 minggu 1 kali.


14. Tofu
Tofu Sumber KalsiumTofu adalah makanan yang dibuat dari endapan kedelai yang difermentasikan, sama halnya dengan tahu. Tofu ini bisa dibilang tahu versi jepang. Tofu sendiri lebih lunak dan kurang tahan terhadap pengolahan. Karena kandungan kalsiumnya yang tinggi, tofu sendiri direkomendasikan sebagai makanan pengganti susu.


Kale Sumber Kalsium15. Kale
Merupakan sayuran yang termasuk kedalam jenis kubis-kubisan atau lebih sering dikenal dengn kol. Dalam setiap 1 cangkir kale terkanung 90 mg kalsium. Dengan kata lain 3,5 cangkir kale akan lebih bermanfaat daripada 1 gelas susu.



16. Kinoa / quinoa

Kinoa / quinoa Sumber Kalsiummerupakan tanaman serealia semu yang selama ini menjadi makanan pokok bagi masyarakat Indian di Pegunungan Andes, Amerika Selatan. Kinoa disebut serealia semu karena bijinya bukan dihasilkan dari padi-padian. Daunnya dapat dimakan pula, sebagaimana bayam biji. Biji kinoa sangat ideal sebagai sumber gizi kaerna mengandung karbohidrat dan protein yang tinggi sekaligus. Jika dimasak, 1 cangkir kinoa menawakan 60-100 mg kalsium.

Brokoli sumber kalsium17. Brokoli
Brokoli merupakan sayuran yang termasuk dalam suku kubis-kubisan. Brokoli bermanfaat bagi kesehatan Bahkan dapat dikatakan bahwa brokoli merupakan sayuran dengan kandungan kalsium tertinggi yaitu 180 mg.


18. Kacang Almond

Kacang Almond sumber kalsiumKacang almon yang biasa digunakan sebagai makanan camilan kaya akan vitamin E. Selain itu kacang almond juga mengandung 70-80 mg kalsium.



19. Pisang

Pisang sumber kalsiumPisang adalah jenis buah-buahan yang sudah tidak asing lagi bagi kita. Karena pisang terdapat dihampir semua tempat di indonesia. Pisang kaya mineral seperti kalium, magnesium, fosfor, besi, dan kalsium.


Thursday, 13 March 2014

Katakan YA pada breastfeeding

Apa perkara yang patut kita katakan TIDAK bila membuat keputusan untuk menyusu badan?

  1. TIDAK pada susu formula. Tidak perlu bimbang dengan perasaan yang menghantui ' cukup ke susu aku nanti?'...'takpelah beli dulu susu formula untuk simpanan takut-takut susu tak cukup'.
  2. Katakan TIDAK pada alasan yang tidak munasabah.Sentiasa beralasan. Boleh ke bagi komitmen sedangkan aku ibu bekerjaya? Nanti bila sudah bekerja, mesti tiada masa untuk mengepam.
  3. Katakan TIDAK pada sejarah silam. Mungkin sebelum ni anda tidak berjaya susukan bayi, jika untuk anak seterusnya tidak semestinya tidak boleh berjaya. Ingat susu badan ada atau tiada bukan atas sebab KETURUNAN. Ibu saya dahulu tiada susu badan, saya mesti tiada juga.
  4. TIDAK benarkan orang yang negatif dalam penyusuan mempengaruhi minda anda. Tetapkan pendirian, dapatkan sokongan dari sekeliling terutamanya suami. Jika tidak dapat sokongan dari suami jangan cepat mengalah, jadikan ia sebagai cabaran, suatu hari nanti semua yang membangkang akan tabik pada kesungguhan anda.
  5. Katakan TIDAK pada sikap tunggu dan lihat. Nanti bila sudah keluar baby bolehla aku baca info-info atau belajar cara-cara penyimpanan susu. Silalah cari info sebanayk mungkin selama mana yang boleh. Seeloknya mulakan dari permulaan mengandung.
Ayuh ibu-ibu semua, kita menyokong penyusuan ibu yang ternyata sangat banyak kebaikannya. 

Good Luck!

Tuesday, 11 March 2014

Bantu anda cepat hamil

♀ BAGAIMANA GLA COMPLEX DAN  ESP SHAKLEE MEMBANTU WANITA YANG INGIN HAMIL CEPAT?♀ 
 ✔ GLA COMPLEX SHAKLEE membantu seorang wanita menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan iaitu lendir yang bewarna putih telur. Perasan tak sebulan sekali seorang wanita akan mengeluarkan cecair yang sebegitu, yakni sewaktu subur. Namun, tak semua orang mendapati cecair yang dihasilkannya sebegitu ‘subur’.
 ✔ Di sinilah fungsi GLA COMPLEX SHAKLEE untuk membantu dalam penghasilan cecair yang melambangkan kesuburan ini, yang membantu sperma untuk berenang ke uterus, terus ke tiub falopio untuk bersenyawa dengan sel ovum.Bukan itu saja, cecair ini juga membantu sperma untuk terus hidup dalam tiub falopio sehingga 5 hari. Jadi, kalau tak ‘kena’ hari subur pun masih ada peluang sebab sperma masih ada di situ sampai hari ke-5. 

 ♂ BAGAIMANA ESP SHAKLEE BOLEH MENAMBAH KESUBURAN SUAMI ISTERI? ♂ 
 ✔ Protein ialah makanan asas kepada sel. Sel yang sihat akan memudahkan proses yang berkaitan persenyawaan, perlekatan telur dan lain-lain.
 ✔ ESP SHAKLEE boleh membentuk tisu rahim serta sel ovum dan sel sperma yang sihat. Lebih tinggi peratus untuk berlakunya persenyawaan jika diambil bersama GLA COMPLEX SHAKLEE. 

 Dapatkan kedua-duanya sekarang bersama TIPS CEPAT HAMIL DENGAN GLA COMPLEX SHAKLEE sebagai satu usaha anda menantikan kehadiran si comel dalam keluarga.

Jom sihat cantik,
~Aisyah~
017-3468802
SID:1092808
UmmiAmmarArif

Wednesday, 5 March 2014

Mengatasi badan lemah dan lesu

Seringkali kita merasa letih , lemah dan juga lesu selepas seharian menjalani rutin harian dengan kerja yang banyak. Namun seringkali juga kita mengambil sikap tidak peduli dengan kelelahan kita dan berharap ianya akan hilang selepas berehat dan tidur. Dulu saya pun begitu. Tapi kini tidak lagi insyaAllah.

Adalah penting untuk mengatasi masalah ini dengan segera kerana dengan tubuh badan yang sihat dan cergaslah kita mampu untuk menyempurnakan tanggungjawab kita seharian, di tempat kerja mahupun rumah. Disitu ada amanah dan hak perlu ditunaikan.

Ingin tahu bagaimana untuk menghadapi badan lemah dan lesu? Sebelum kita melihat solusinya, kaji dulu apakah penyebab badan lemah dan lesu.Antaranya:
  * Pemakanan yang tidak sihat
  * Tekanan
  * Kegemukan
  * Pekerjaan yang memenatkan
  * Insomnia
  * Darah rendah/anemia
  * Perokok tegar
  * Mengambil kafein secara berlebihan
  * Pengambilan makanan segera dan makanan rapu yang berlebihan
  * Tidak melakukan senaman
  * Pengambilan ubat-ubatan
  * Kekurangan air
  * Kehamilan

Sekiranya penyebab kelesuan ialah bukan dari terjejasnya kesihatan atau pengambilan ubat-ubatan, kemungkinan besar adalah kerana kekurangan NUTRISI. Maklum sajalah, tidak semua antara kita yang makan untuk sihat, tetapi hanya untuk selera tekak dan perut.

Vitamin untuk Mengatasi Badan Lemah dan Lesu

*Vitamin A*
Melindungi tubuh dari serangan virus dan bakteria yang menyebabkan jangkitan minor yang mungkin mengakibatkan kelesuan. Vitamin A menjaga membran dan mengawalnya dari diserang oleh patogen2 yang boleh menyebabkan badan kita jadi lemah dan lesu.Vitamin A juga untuk imuniti badan.

*Vitamin B Complex*
Vitamin B complex adalah vitamin yang paling utama dalam mengatasi kelesuan dan tekanan. Vitamin B Complex yang lengkap mengandungi 11 jenis vitamin B yang memberi sokongan kepada badan, dari segi kesihatan fizikal dan juga mental. Vitamin B complex mempunyai elemen yang meningkatkan metabolisma, tenaga dan kesihatan otak.

*Vitamin C*
Menguatkan imuniti tubuh dan menghalang jangkitan. Ia menghindarkan tubuh daripada kelesuan yang diakibatkan oleh tindakan virus dan bakteria terhadap sel tubuh.

*Vitamin D*
Vitamin D berkaitan dengan mood dan tahap tenaga. Kerana itu bagi penduduk di negara sejuk, mereka cenderung menghidapi sindrom SAD (seasonal affective disorder) ketika musim sejuk kerana kurang mendapat cahaya matahari (sumber semulajadi vitamin D).

*Vitamin E*
Selain antioksidan yang hebat, vitamin E juga penting untuk mengatasi kesan psikologi semasa haid, menopause, termasuk kesan kelesuan dan lemah badan.

Sumber: vitaminsemulajadi.com

Nak tahu apakah vitamin Shaklee yang anda boleh membantu untuk mengatasi masalah badan lemah dan lesu?

Vita Lea, B Complex ,Vita C, ESP dan Performance Drink.

1. Vitalea with iron formula
Sumber zat besi terbaik yg penting untuk pembentukan darah dan sel! Kandungan vitalea yang lengkap dengan 28 vitamin dan mineralyang diperlukan oleh badan dewasa. Menariknya, vitalea disokong oleh 7 kajian klinikal, menjalani lebih daripada 340 ujian kawalan dan mempunyai teknologi salutan mikro yg membantu pembebasan segera di dalam perut. 

2. Bcomplex
 Antara vitamin yang penting untuk badan. Bcomplex membantu dalam pembebasan tenaga, metabolisme karbo, lemak dan protin. paling menarik, bcomplex adalah supplement anti stress. Bcomplex diperlukan untuk pembentukan darah dan dengan itu ia membantu mencegah anemia yang menyebabkan keletihan. 

3. Ostematrix
Supplemetn calcium magnesium yg lengkap dengan vitamin D. istimewanya ostematrix ini adalah kerana kandungannya bukan semata-mata kalsium tetpai juga mengandungi magnesium dan vitamin D. Menurut kajian USA, kekurangna magnesium boleh mengganggu aktivit elektrik, dalam otak yang menyebabkan tidur terganggu. Apa kaitannya dengan tenaga pula?magnesium juga memainkan peranan penting dalam pembebsasn tenaga keseluruhan badan kita. Apabila ianya tidak cukup, pengeluaran tenaga juga terhad, akibatnya kita mudah letih.

Sebagai tambahan, ibu2 juga boleh mengambil ESP sebagai pemakanan tambahan terutama bagi ibu bekerja yang tidak sempat untuk bersarapan. Index glisemik yang rendah dalam ESP membantu dalam pembebasan tenaga secara berperingkat ke dalam badan dan mengekalkan tahap tenaga yang lebih lama. Tidak mustahil, ramai ibu2 menggunakan ESP terutama ketika berpuasa.
Ibu2 juga boleh mengambil ESP sebagai pemakanan tambahan terutama bagi ibu bekerja yang tidak sempat untuk bersarapan. Index glisemik yang rendah dalam ESP membantu dalam pembebasan tenaga secara berperingkat ke dalam badan dan mengekalkan tahap tenaga yang lebih lama. Tidak mustahil, ramai ibu2 menggunakan ESP terutama ketika berpuasa.

Jom sihat cantik,
~Aisyah~
UmmiAmmarArif
017-3468802

Pelbagai resepi ESP Shaklee :)

Assalamualaikum..selamat pagi..
hari ni nak share resepi ESP pula. Em ESP ni ada satu je perisa vanilla. Bukan sebab Shaklee kedekut bajet ke tapi sebab Shaklee nak kekalkan rasa sebenar dan originalty ESP itu sendiri. ESP ni rasa nye MILD SOYA. So kalau ada yang tak berapa nak suka boleh cuba resepi ni ye..kita kena usaha untuk kreatif sebab nak rasa khasiat dari ESP ni jugak kan..jom kita tgk apa antara resepinya..
  • ESP + plain water (suam/sejuk)
  • ESP + Fresh Milk
  • ESP + Fresh Milk + kurma (rendam kurma dalam susu..after few hours..blend/shake it and mix with 1 sudu ESP...boleh add on almond or fruits.bukan sahaja bertenaga..boost milk production malah energized)
  • ESP + susu tepung (any brand)
  • ESP + Performance Drink Shaklee + MealShake Shaklee
  • ESP + Nesvita 3in1
  • ESP + jus twister tropicana
  • ESP + Yogurt drink
  • ESP + Ribena
  • ESP + any fruit juice ( tembikai, epal, lobak putih,peria,pegaga)
  • ESP + Milo/Horlicks
  • ESP + sirap bandung
  • ESP + fresh milk + oat+serbuk koko+madu (ni resipi Dr Muhaya)
  • ..........ada sape2 nak tambah..silakan...
Sumber: mamafaiz.com

Bagi saya personally..saya suka campur dgn susu segar, susu kotak dutch lady tu..dap2..jd lemak berkrim..;)


Jom kita nikmati..slurpp..oh ESP ni UNTUK SIAPA yaa??

Sesuai untuk semua lapisan:

1. Ibu-ibu yang sibuk: ESP membantu memberi tenaga berpanjangan, badan lebih sihat dan kekal cergas.

2. Wanita yang ingin menguruskan badan: Hanya bancuhan ESP dengan minuman kegemaran pada setiap pagi, memberikan rasa kenyang yang lebih lama. Tiada lagi sarapan yang berat-berat!

3. Ibu-ibu yang menyusu anak: Membantu memperbanyakkan dan mengekalkan permintaan (supply) susu di samping digabungkan dengan pengambilan air yang secukupnya serta proses pengepaman susu yang konsisten.

4. Pesakit kencing manis: Mempunyai indeks glisemik yang rendah, melambatkan penyerapan glukosa dalam darah dan mengawal paras glukosa.

5. Wanita yang mementingkan penjagaan kulit muka: Membantu menghilangkan parut jerawat di muka, menjadikan kulit muka halus-mulus, gebu dan berseri untuk tatapan si dia yang tersayang. WOW…!!!

DAN lelaki, wanita, tua, muda, ibu mengandung, ibu menyusu, pesakit diabetes, selepas pembedahan, kesuburan, kecantikan, ibu berpantang, yang berdiet, ingin tambah tenaga. 

Pendek kata, anda, saya, kamu dan dia yang sihat dan ingin kekal sihat. 

Insha-Allah!


em ok lah..selamat mencuba ;)

Jom sihat dan cantik,
~Aisyah~
UmmiAmmarArif
017-3468802