Monday, 13 January 2014

Mencegah lebih baik dari mengubati

Mungkin ramai yang merasa badan sihat dan tidak memerlukan makanan tambahan (supplement). Masa muda mungkin lah makan apa pun tak kisah.Then bila usia meningkat ni macam-macam penyakit datang.Well kita tak dapat nak elak qada dan qadar tuhan,sakit tu sebenarnya tanda Allah sayangkan kita.Tapi kita tak boleh nak merosakkan badan jugak kan. Oleh sebab itu kita perlu mencegah sebelum datang penyakit-penyakit yang tidak diingini. So, memang kita memerlukan bantuan supplement agar kekal sihat dan cergas. Kenapa badan kita memerlukan supplement??
  1. Badan kita memerlukan vitamin yang lebih tinggi dari apa yang diperolehi dari dalam makanan. Contohnya Vitamin C, larat ke nak makan sampai 7 biji oren sehari? Telan je sebiji Vita-C Plus selesai.hee
  2. Buah-buahan dan sayuran yang ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan galian yang kurang berbanding dengan buah dan sayur dari tanah yang subur. Pelbagai teknik yang digunakan untuk memastikan buah dan sayur kekal selamat seperti penggunaan racun perosak, racun serangga. Akirnya buah dan sayuran yang akan tercemar. 
  3. Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan. Vitamin C dan enzim mudah hilang dimusnahkan oleh haba semasa memasak.
  4. Amalan pemakanan kita sendiri seperti tinggi kafein,lemak,gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat dalam makanan. Pengambilan pil penahan sakit, ubatan,alkohol dan antibiotik boleh menganggu serapan zat makanan.
  5. Makanan tidak seimbang dan tidak ikut piramid makanan yang dicadangkan.
  6. Gaya hidup kita masa kini yang lebih gemar kepada makanan segera yang tinggi kandungan MSG kerana faktor kesibukan dan masa.
  7. Bagi yang bekerja makan tengah hari diluar dan malam masak seringkas yang mungkin menyebabkan pengambilan makanan seimbang tak dititikberatkan.
Sayangilah diri anda. Ingatlah orang yang tersayang.Bila makan tu beringat dan jangan berlebihan serta pastikan makanan yang seimbang.Ingat ye..mencegah lebih baik dari mengubati.


Salam cantik dan sihat,
~Aisyah~
Pengedar Sah Shaklee Anda
017-3468802
rsaisyah317@gmail.com

No comments: